Riaditeľ školy, pedagóg alebo manažér?

Autor: Ľuboš Sopoliga | 19.10.2016 o 16:31 | Karma článku: 3,69 | Prečítané:  585x

V súčasnej diskusii o školstve akosi zaniká, podľa mňa jedna podstatná vec. Ona vlastne ani nezaniká, pretože sa o nej ani nediskutuje. Tou témou je manažment školy resp. manažovanie školy. 

Vieme dobre, že akákoľvek, aj dobre myslená reforma školstva môže a väčšinou to tak aj býva, stroskotá na vedení školy. Pretože všetky vonkajšie vplyvy sa lámu na tých vnútorných. Laicky povedané, ak ja nechcem, všetci sa môžete aj roztrhať.

Čo nám hovorí súčasný zákon o kritériách, ktoré musí splniť osoba, ktorá sa chce uchádzať o pracovnú pozíciu vedúci pedagogický zamestnanec? V paragrafe §34 zákona o pedagogických zamestnancoch sú pri vedúcich pedagogických zamestnancoch, kam patrí napr. aj riaditeľ školy, zadefinované 4 podmienky (rozumej kritéria):

  • uchádzač o túto pozíciu musí spĺňať kvalifikačné predpoklady pre ten ktorý typ školy,
  • vykonal 1. atestáciu,
  • spĺňa dĺžku vykonávania pedagogickej praxe (aktuálne 5 rokov)
  • a najneskôr do 3 rokov od ustanovenia do funkcie riaditeľa, ukončí funkčné vzdelávanie.

Pred ustanovením do funkcie musí byť zvolený ešte radou školy. Prvé 3 podmienky musí spĺňať už v čase uchádzania sa o funkciu riaditeľa, štvrtú až po ustanovení do funkcie. Tieto kritéria hravo splní ktorýkoľvek pedagóg. A vlastne v tom je problém, že ktorýkoľvek. Prečo? Pretože tieto kritéria nám nepomôžu zistiť či osoba, ktorá bude ustanovená do vedúcej funkcie, bude schopná riadiť, manažovať firmu (rozumej školu). V tom lepšom prípade nám pomôžu niečo prezradiť o kandidátovi o jeho odborných pedagogických schopnostiach, zručnostiach, teda, že je pravdepodobne odborník pedagóg. Má za sebou určitú pedagogickú prax, získal počas minimálne 5 ročnej praxe určité pedagogické skúsenosti, priamou prácou so žiakmi. To, že má prvú atestáciu, alebo jej náhradu, nám hovorí o tom, že nadobudol ďalší stupeň odborných zručností v práci so žiakmi. Prvú atestáciu získal, v tom lepšom prípade samostatne, dobre napísanou „slohovou prácou“ na vybranú tému z oblasti pedagogiky a obhájil, veríme že, pred fundovanou skúšobnou komisiou. V tom horšom prípade si nedal ani tu námahu, aby si ju napísal sám a nechal si ju napísať osobe, ktorá sa takejto „živnosti“ „profesionálne“ venuje. Aby som to ale úplne nezľahčoval, pred tým musel kandidát absolvovať minimálne niekoľko školení v trvaní „xy“ hodín, aby sa dopracoval k 60 kreditom. Tie mu umožnia „na výmenu“ uchádzať sa o 1.atestáciu.

Teda doposiaľ sme stále nezistili či je uchádzač kompetentný riadiť školu („firmu“), rozumie aspoň základným ekonomickým procesom, personálnej agende či riadení ľudských zdrojov atď. Áno je tu záväzok vyplývajúci zo zákona, že si v rámci funkčného vzdelávania musí doplniť túto oblasť a to do troch rokov od ustanovenia do funkcie. Lenže čo s človekom, ktorý je v tejto oblasti „tabula rasa“. ... čo sa stane so školou za tie tri roky, dokiaľ si dorobí funkčné vzdelávanie? Niečo zafunguje, alebo nie? Bude sa riadiť heslom pokus-omyl?

A akú má vlastne kvalitu funkčné vzdelávanie? Opäť skúsme veriť, že nejakú tu kvalitu predsa len má. Je to ale tak trochu risk, je to také „instantné“ vzdelávanie, taký rýchlo kurz. Čo ak skrátka, na to človek nemá,  a ako sa hovorí, „genofond“ nepustí. Teda ani to vzdelávanie nerobí zázraky na počkanie, nie je všemocné, jednoducho mu to nemusí vôbec pomôcť. Radou školy bol síce vybraný výborný učiteľ, odborník, ale na riadenie školy prosto „nemá“.

Zoberme si však iný príklad. Pán Lopatka, bývalý generálny riaditeľ Sociálnej poisťovne, úspešný manažér, manažér roka 2012. Aktuálne riadi súkromnú sieť nemocníc. Podľa aktuálneho zákona o pedagogických zamestnancov by však nemohol riadiť školu napr. s tridsiatimi zamestnancami, napriek tomu, že má manažérske zručnosti, schopnosti. Riadil a riadi niekoľko tisíc zamestnancov, firmy s niekoľko miliónovým obratom v eurách. Jeho prax, skúsenosti a výsledky dávajú predpoklad, že by zvládol riadiť školu. To však nemôže. Možno, alebo aj práve preto mnohé naše školy takto vyzerajú ako vyzerajú. Riadia ich síce šikovní učitelia, ale neschopní manažéri.

Otázka teda znie:  Aký človek by mal riadiť školu? Aký riaditeľ? Pedagóg alebo manažér? V ideálnom prípade by to bol skúsený pedagóg (odborník) s výbornými manažérskymi zručnosťami. Lenže mnohokrát to tak nie je. Preto je namieste, podľa môjho názoru, pootvoriť dvere k pozitívnej zmene k lepšiemu. Otvoriť dvere skúseným manažérom a dovoliť im aj legislatívne vstúpiť do škôl. Pretože takýto človek sa dokáže veľmi rýchlo zorientovať aj v oblasti školstva a obklopiť sa šikovným ľuďmi, ktorí mu pomôžu čo najskôr prekonať počiatočný handicap v oblasti pedagogiky. Zástupca riaditeľa školy, by bol prvý a práve takýto človek. Človek odborník, pedagóg, ktorý by dohliadal na pedagogický proces a všetko čo s ním súvisí.

Teda kritéria, ktoré máme v aktuálnom zákone o pedagogických zamestnancov na vedúceho pracovníka (riaditeľa), by v zásade mohli ostať. Mali by sa však vzťahovať iba na zástupcu riaditeľa školy. Kritéria na pracovnú pozíciu riaditeľ školy, by mali byť skôr o manažérskych schopnosti a zručnostiach a tie by mal kandidát preukázať už pred zvolením.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

U. S. Steel odchádza, o košickú fabriku bojujú Třinecké železárny

U. S. Steel predáva košické železiarne, ponuku predložili Číňania a skupina slovenských miliardárov.

KOMENTÁRE

Úbohá stredná trieda, tá sa vo Ficovom vlaku nevezie zadarmo

Ak sa niektorí chcú mať závratne dobre, musia sa tí ostatní mať horšie.

KOMENTÁRE

Ako o tridsať rokov rozvrátim našu spoločnosť

Moderné demokracie sa premenia na vlády starých.


Už ste čítali?